Algemeen Ziekenhuis Nikolaas, Sint-Niklaas
Patiëntenervaringen
Alle aspecten van de zorg moeten zo goed mogelijk afgestemd worden op de noden van patiënten. Een goede informatieverstrekking (bv. via de ziekenhuiswebsite) is daarbij heel belangrijk. Daarnaast zegt de ervaring van patiënten iets over de mate waarin het ziekenhuis de patiënt centraal stelt. Zorginstellingen kunnen de feedback van patiënten gebruiken om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.
Welke aspecten worden gemeten ?
We peilen naar:
- De patiëntgerichtheid van de ziekenhuiswebsites.
- De ervaring van patiënten met de zorg. Dit wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling. Het Vlaams Patiëntenplatform vzw ontwikkelde deze vragenlijst na raadpleging van patiëntenvertegenwoordigers. Het is een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst die peilt naar de mening van patiënten over de zorg die ze kregen. U ziet hier het resultaat van twee algemene beoordelingsvragen:
- Tevredenheid van patiënten met de zorg
- De mate waarin patiënten het ziekenhuis aanbevelen aan familie en vrienden
Hoe kan je de resultaten interpreteren ?
Voor deze indicatoren werd een streefwaarde vooropgesteld. De grafiek maakt duidelijk of dit ziekenhuis met zijn resultaat de streefwaarde behaalt.
Het is belangrijk om te vermelden dat elke indicator op zichzelf staat. Je kan dus geen optelsom van alle behaalde resultaten per ziekenhuis maken. Deze indicatoren geven dan ook geen totaalbeeld van de kwaliteit in dit ziekenhuis. Het gaat slechts om deelaspecten.
Bespreek de resultaten met je zorgverlener als je vragen hebt.