U bent hier

Algemeen Ziekenhuis Delta, Roeselare

' . t('Embed code') . '

' . t('close') . '

Patiëntenervaringen

Alle aspecten van de zorg moeten zo goed mogelijk afgestemd worden op de noden van patiënten. Een goede informatieverstrekking (bv. via de ziekenhuiswebsite) is daarbij heel belangrijk. Daarnaast zegt de ervaring van patiënten iets over de mate waarin het ziekenhuis de patiënt centraal stelt. Zorginstellingen kunnen de feedback van patiënten gebruiken om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Welke aspecten worden gemeten ?

We peilen naar:

  • De patiëntgerichtheid van de ziekenhuiswebsites.
  • De ervaring van patiënten met de zorg. Dit  wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling. Het Vlaams Patiëntenplatform vzw ontwikkelde deze vragenlijst na raadpleging van patiëntenvertegenwoordigers. Het is een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst die peilt naar de mening van patiënten over de zorg die ze kregen. U ziet hier het resultaat van twee algemene beoordelingsvragen:
    • Tevredenheid van patiënten met de zorg
    • De mate waarin patiënten het ziekenhuis aanbevelen aan familie en vrienden

Hoe kan je de resultaten interpreteren ?

Voor deze indicatoren werd een streefwaarde vooropgesteld. De grafiek maakt duidelijk of dit ziekenhuis met zijn resultaat de streefwaarde behaalt.

Het is belangrijk om te vermelden dat elke indicator op zichzelf staat. Je kan dus geen optelsom van alle behaalde resultaten per ziekenhuis maken. Deze indicatoren geven dan ook geen totaalbeeld van de kwaliteit in dit ziekenhuis. Het gaat slechts om deelaspecten.

Bespreek de resultaten met je zorgverlener als je vragen hebt.

Website beoordeling

Aan hoeveel procent van de criteria voor patiëntgerichte informatie voldoet de ziekenhuiswebsite? Patiëntgerichte informatie is informatie die relevant en gemakkelijk vindbaar is voor patiënten. Medewerkers van het Vlaams Patiëntenplatform vzw beoordeelden de ziekenhuiswebsite op acht aspecten aan de hand van een checklist:

  • Gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de website;
  • Praktische informatie;
  • Informatie over de visie en het beleid van het ziekenhuis;
  • Informatie over het zorgaanbod van het ziekenhuis;
  • Informatie over de kostprijs van de zorg;
  • Informatie over privacy en patiëntenrechten;
  • Patiëntenvoorlichting en patiëntenervaringen;
  • Interactiemogelijkheden van de website.

In totaal worden 53 aspecten beoordeeld. De totaalscore geeft weer in welke mate de ziekenhuiswebsite voldeed aan de criteria. Deze indicator meet ook een aantal aspecten die momenteel nog maar zelden aanwezig zijn op (ziekenhuis)websites. Deze criteria kunnen ziekenhuizen echter helpen om hun website nog meer af te stemmen op de informatie die patiënten zoeken.

88 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Medewerkers van het Vlaams Patiëntenplatform vzw beoordeelden de ziekenhuiswebsite op acht aspecten aan de hand van een checklist:

  • Gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de website;
  • Praktische informatie;
  • Informatie over de visie en het beleid van het ziekenhuis;
  • Informatie over het zorgaanbod van het ziekenhuis;
  • Informatie over de kostprijs van de zorg;
  • Informatie over privacy en patiëntenrechten;
  • Patiëntenvoorlichting en patiëntenervaringen;
  • Interactiemogelijkheden van de website.

In totaal worden 53 aspecten beoordeeld. De totaalscore geeft weer in welke mate de ziekenhuiswebsite voldeed aan de criteria. Deze indicator meet ook een aantal aspecten die momenteel nog maar zelden aanwezig zijn op (ziekenhuis)websites. Deze criteria kunnen ziekenhuizen echter helpen om hun website nog meer af te stemmen op de informatie die patiënten zoeken.

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten hebben recht op informatie over de zorg die ze krijgen. Een degelijke, gebruiksvriendelijke ziekenhuiswebsite met relevante informatie en toepassingen heeft voordelen voor zowel zorginstellingen als voor patiënten en hun omgeving.

Goed geïnformeerde patiënten kunnen beter mee beslissingen nemen over hun zorg, wat kan leiden tot positievere uitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Indien de informatie op een ziekenhuiswebsite onduidelijk is of ontbreekt, kan u dit melden aan het ziekenhuis (bv. via de webmaster of communicatiedienst).

 

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van het ziekenhuis dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de ziekenhuizen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De balk naast de naam van het ziekenhuis, toont u het resultaat van dit ziekenhuis.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de ziekenhuizen.
  • Het gearceerde, blauwe veld geeft aan wat de streefwaarde is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De rode stippellijn is de mediaan of het middelpunt: de helft van de ziekenhuizen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • Bij hoe meer personen deze indicator gemeten is, hoe betrouwbaarder het resultaat.  

Hier staat een doosgrafiek. Een doosgrafiek toont met een vierkant waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van het vierkant ligt de mediaan. Daarnaast geeft de doosgrafiek ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle ziekenhuizen ligt met zijn resultaat binnen het vierkant (de “doos”) van deze doosgrafiek. 
  • De lijn in het midden van het vierkant geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de ziekenhuizen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van het vierkant: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • Het blauw gearceerde veld: geeft de streefwaarde aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting ziekenhuis

Algemeen Ziekenhuis Delta, Roeselare

De website is voor AZ Delta een van de belangrijkste instrumenten voor communicatie met de patiënt, vandaar dat we veel belang hechten aan een goede site. Daarbij is de feedback van het Vlaams Patiëntenplatform belangrijk. Zo zullen we voor 2018 nog werk maken van een betere uitleg i.v.m. de bereikbaarheid van de afdelingen in het ziekenhuis.

Over de periode: 2017
Details en toelichting ziekenhuis

Patiëntenbevraging

Hoeveel procent van de patiënten zou het ziekenhuis 'zeker wel' aanbevelen bij familie of vrienden? De patiënten krijgen de keuze tussen: zeker niet, waarschijnlijk niet, waarschijnlijk wel, zeker wel. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

Dit ziekenhuis is recent gefusioneerd. De resultaten voor deze indicator zijn beschikbaar voor de aparte ziekenhuizen.

52 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

Waarom is deze indicator belangrijk?

De mate waarin patiënten het ziekenhuis zouden aanbevelen aan familie of vrienden duidt aan hoe patiënten het ziekenhuisverblijf ervaren hebben. De feedback van patiënten laat zorginstellingen toe om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Wat kan je zelf doen als patiënt?

Je kan de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis helpen verbeteren door je mening te geven via de vragenlijst ‘Vlaamse Patiënten Peiling’ (of een andere tevredenheidsvragenlijst). Indien je tijdens jouw verblijf in het ziekenhuis al suggesties hebt, aarzel niet om deze te bespreken met de zorgverleners.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van het ziekenhuis dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de ziekenhuizen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De balk naast de naam van het ziekenhuis, toont u het resultaat van dit ziekenhuis.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de ziekenhuizen.
  • Het gearceerde, blauwe veld geeft aan wat de streefwaarde is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De rode stippellijn is de mediaan of het middelpunt: de helft van de ziekenhuizen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • Bij hoe meer personen deze indicator gemeten is, hoe betrouwbaarder het resultaat.  

Hier staat een doosgrafiek. Een doosgrafiek toont met een vierkant waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van het vierkant ligt de mediaan. Daarnaast geeft de doosgrafiek ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle ziekenhuizen ligt met zijn resultaat binnen het vierkant (de “doos”) van deze doosgrafiek. 
  • De lijn in het midden van het vierkant geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de ziekenhuizen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van het vierkant: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • Het blauw gearceerde veld: geeft de streefwaarde aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting ziekenhuis

Algemeen Ziekenhuis Delta, Roeselare

In maart 2016 zouden 51,5% van de patiënten AZ Delta zeker wel aanbevelen. Als we de antwoordmogelijkheden zeker wel en waarschijnlijk wel samentellen, zou 92,5% van de patiënten AZ Delta  aanbevelen bij vrienden en familie. De interne verschuivingen n.a.v. de fusie in 2016 (teams en diensten) hadden een impact op onze tevredenheidscores.

We stuurden ondertussen bij, vanaf mei rolde iedere afdeling minstens één verbeteractie uit: geven van begrijpelijke uitleg, goed samenwerken en respecteren van de privacy tijdens gesprekken. Om beter zicht te krijgen op het effect van deze verbeteracties, schakelden we over naar een continue meting. De eerste resultaten zijn alvast hoopvol.

 

Over de periode: 2016
Details en toelichting ziekenhuis

Hoeveel procent van de patiënten gaf 9/10 of 10/10 aan dit ziekenhuis? De patiënten kunnen een score van 0/10 tot 10/10 aanduiden. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

Dit ziekenhuis is recent gefusioneerd. De resultaten voor deze indicator zijn beschikbaar voor de aparte ziekenhuizen.

39 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

Waarom is deze indicator belangrijk?

Via het meten van de ervaringen van patiënten weet men hoe patiënten hun ziekenhuisverblijf beleefden. Dit meten is geen doel op zich, maar een middel om verbeteringen na te streven. De feedback van patiënten laat zorginstellingen toe om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Wat kan je zelf doen als patiënt?

Je kan de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis helpen verbeteren door je mening te geven via de vragenlijst ‘Vlaamse Patiënten Peiling’ (of een andere tevredenheidsvragenlijst). 

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van het ziekenhuis dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de ziekenhuizen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De balk naast de naam van het ziekenhuis, toont u het resultaat van dit ziekenhuis.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de ziekenhuizen.
  • Het gearceerde, blauwe veld geeft aan wat de streefwaarde is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De rode stippellijn is de mediaan of het middelpunt: de helft van de ziekenhuizen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • Bij hoe meer personen deze indicator gemeten is, hoe betrouwbaarder het resultaat.  

Hier staat een doosgrafiek. Een doosgrafiek toont met een vierkant waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van het vierkant ligt de mediaan. Daarnaast geeft de doosgrafiek ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle ziekenhuizen ligt met zijn resultaat binnen het vierkant (de “doos”) van deze doosgrafiek. 
  • De lijn in het midden van het vierkant geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de ziekenhuizen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van het vierkant: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • Het blauw gearceerde veld: geeft de streefwaarde aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting ziekenhuis

Algemeen Ziekenhuis Delta, Roeselare

Patiënten kunnen een score van 0/10 tot 10/10 aanduiden. 39% van de patiënten die in maart 2016 beroep deden op onze zorgverlening, gaf een score van 9/10 of 10/10. In 2015 was dit 45%. In maart 2016 gaven patiënten ons ziekenhuis een gemiddelde score van 7,9 op 10. De interne verschuivingen (teams en diensten) n.a.v. de fusie hadden een impact op onze tevredenheidscores.

We stuurden ondertussen bij, iedere afdeling werd gevraagd om vanaf mei 2016 minstens één verbeteractie uit te werken. Om beter zicht te krijgen op het effect van de verbeteracties, schakelden we over naar een continue meting. De eerste resultaten zijn alvast hoopvol.

Over de periode: 2016
Details en toelichting ziekenhuis